تكنولوژي آموزشي
تكنولوژی آموزشی یك روش اصولی و منطقی برای حل مشكلات آموزشی و برنامه ریزی درسی است كه با نوعی تفكر سیستماتیك ( منظم و علمی) همراه است.

اين كتاب مشتمل بر 8فصل وبه صورت مشترك براي اساتيد ودبيران دبيرستانها سازماندهي شده است.موضوع اين كتاب يكي از مهمترين موضوعاتي است كه در حال حاضر توجه مديران وبرنامه ريزان نظام آموزش عالي كشور را به سوي خود جلب نموده است.

در اين كتاب مطالبي درباره اهميت نظريه در آموزش الكترونيكي وچگونگي تدوين نظريه براي اين نوع آموزش ،تحليل زنجيره ارزشي ونقش واهميت رسانه ها به ويژه چند رسانه اي ها ورسانه هاي وب در آموزش الكترونيك صحبت  شده.

 





تاريخ : پنج شنبه 17 اسفند 1391برچسب:,
ارسال توسط معصومه اسماعيلي
در دوراني قرار داريم كه رسانه هاي آموزشي نقش بسيار مهم و موثري در پيشبرد اهداف آموزشي دارد. در نظر نگرفتن اين مهم در حقيقت چشم پوشي به رويكردهاي نوين آموزشي مي باشد. اين مقاله حاصل كار آقاي  ايرج عوض زاده مي باشد كه از نظر مي گذرانيم. اميد است در مقالات بعدي كه توسط گروه پژوهشي سايت در حال بررسي و تاليف مي باشد از مباحث نظري عبور كرده و نحوه استفاده موثر و كارمد رسانه هاي آموزشي را در كلاس درس به شما عزيزان تقديم كنيم.

 

---------------------------------------------- 

رسانه های آموزشی

 

 

 

 

 

الف- تعریف رسانه های آموزشی
«رسانه آموزشی ترجمه(Instructional Media) است که (Media) در لغت به واسطه،وسیله،ماده وسط یا ربط دو چیز،حد واصل و سر انجام،وسیله نقل وانتقال تعریف شده است ».                            
فردانش(1382) رسانه آموزشی را چنین تعریف می کند :«رسانه آموزشی ابزاری است برای ارائه آموزش به فراگیر وطبیعتا جزئی از فرآیند آموزش وتکنولوژی آموزشی محسوب می شود نه تمام آن».او با استفاده از یک تمثیل تعریف فوق را توضیح می دهد:«چنانچه فراگیر را مصرف کننده و آموزش را کالای مصرفی بدانیم،رسانه همان وسیله ای است که کالا را از محل تولید یا توزیع به دست مصرف کننده می رساندبه عبارت دیگر،آموزش؛کالا ،فراگیر؛ مصرف کننده ورسانه وسیله انتقال وارائه کالا به مصرف کننده یا آموزش به فراگیر است با توجه به تمثیل فوق نتیجه می گیریم که مثلاً در بسیاری از موارد که عامل اصلی آموزش معلم است رسانه آموزشی همان معلم خواهد بود.اگر فراگیر به دیدن یک برنامه آموزشی تلویزیونی دعوت شود وتمام آموزش را از تلویزیون دریافت کند، در این صورت رسانه آموزشی تلویزیون است.بنابراین رسانه آموزشی  وسیله یا عاملی است که آموزش از طریق آن به فراگیر ارائه می شود».
«رسانه های آموزشی،وسایل فیزیکی هستندکه توسط آنها یک پیام آموزشی منتقل می شود»(گانیه و ریزر،1983،ص5).
«رسانه مکانیزمی است که افراد از طریق آن یاد خواهند گرفت؛ بنابراین وقت کافی برای ارزشیابی بالقوه از آن را در نظر بگیرید»(اسکات،ترجمه افضل نیا،1383ص53).
امیر تیموری (1377) در توضیح نقش رسانه در آموزش ویادگیری چنین می نویسد:«در یک موقعیت ارتباطی خاص،از جمله در موقعیتهای آموزشی،انتخاب رسانه مناسب با توجه به سایر عوامل، می تواند نقش مهمی دردستیابی موثرتر به اهداف مورد نظر داشته باشد»(ص27).اوهمچنین نقش رسانه های آموزشی را در تسهیل یادگیری چنین بیان می کند:«با کمک گرفتن از رسانه های آموزشی مناسب،در بسیاری از موارد ،مفاهیم غامض وپیچیده را آسانتر وسریعتر می توان به شاگردان آموخت؛مثلا جریان پیچیده همانند سازی ودوبرابر شدن ژنها وکروموزومها در سلول به کمک یک فیلم نقاشی متحرک[انیمیشن] ویا استفاده از رسانه ساده ای نظیر تابلوی مغناطیسی سریعتر انجام می شود»(ص38).



ادامه مطلب...

تاريخ : پنج شنبه 17 اسفند 1391برچسب:,
ارسال توسط معصومه اسماعيلي

در پژوهشی که در مجله استرالیایی تکنولوژی آموزشی (Australian journal of educational technology) چاپ شده، محققان به بررسی مشهورترین کتابهای طراحی آموزشی که تا حال چاپ شده، پرداخته اند. در نهایت 10 کتاب زیر به عنوان معروفترین کتاب های طراحی آموزشی انتخاب شده است.

.1- The systematic design of instruction by Walter Dick, Lou Carey and James Carey,2005

2- Instructional design theories and models: An overview of their current status by Charles Reigeluth, 1983

3- Evaluating training programs: The four levels (3rd ed.) by Donald L Kirkpatrick and James D. Kirkpatrick, 2006

4- The conditions of learning and theory of instruction by Robert M. Gagné, 1985

5- Principles of instructional design by Robert M. Gagné, Walter W. Wager, Katharine Golas and John M. Keller, 2004

6- Instructional design theories and models: A new paradigm of instructional theory, Vol. 2 (Instructional design theories and models) by Charles Reigeluth, 1999



ادامه مطلب...

تاريخ : دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:کتابهای طراحی آموزشی,
ارسال توسط معصومه اسماعيلي

زبان لیسپ


مالتي مديابليدر چيست؟

مالتی مدیا در لغت به معنای چند رسانه ای می باشد و در مفهوم رایانه ای و تبلیغات به استفاده از عناصر صوت و تصویر با قابلیت های انیمشن و متحرک سازی، برای انتقال پیام یا مفهومی در جهت یک هدف خاص، بیا انجام دادن کاری توسط آن، گفته می شود.

مالتی مدیا یک عبارت نو و تازه است و تا قبل از ظهور و گسترش ویندوز در عرصه رایانه، این واژه اساسا کاربردی و هویتی نداشت. پس از ظهور سیستم عامل ویندوز ۹۵ ، مالتی مدیا ها به یک تکنولوژی بدل گشتند و نرم افزارهایی با ویژگی مالتی مدیا بودن به بازار رایانه عرضه گشتند. نرم افزارهای مالتی مدیا که دارای صوت و تصاویر متحرک بودند (چیزی که امروزه رایج است و بودنش در هر نرم افزاری ، چندان عجیب نمی باشد) در ابتدا بسیار تعجب انگیز بودند و برای کاربران هیجان آور بود که نرم افزاری که در حال استفاده هستند دارای موزیک یا گفتار و یا تصاویر متحرک است.

امروزه نرم افزارهای چند رسانه ای تعاملی یا interactive در عرصه تولید نرم افزار به بازار می آید که امکان تعامل با کاربر را فراهم کرده و کاربر قادر به انتخاب می باشد و یا با انجام کلیکی تغییراتی در تصویر و یا انیمیشن آن رخ خواهد داد.

مالتی مدیا ها در نرم افزارهایی که خاصیت صدا و یا انیمیشن جزو قسمت های تشکیل دهنده آنهاست استفاده می گردد. بیشترین کاربرد مالتی مدیا ها در بازیهای رایانه ای می باشد که امروزه بازار این نرم افزارها به دلیل گسترش و توسعه مالتی مدیا و استفاده از آنها رونق یافته و کیفیت ارائه آنها را نیز بالا برده است.

از تعاریف بالا این طور نتیجه گیری خواهیم کرد که مالتی مدیاها به مجموعه ای از افکت های صدا و تصویر گفته می شود که در دنیای دیجیتال به کدهایی تبدیل گشته و در مصارف رایانه ای مانند تبلیغات، باریهای رایانه ای و نرم افزارهای آموزشی و … استفاده می گردد.





تاريخ : دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:,
ارسال توسط معصومه اسماعيلي